Rabu, 19 Ogos 2015

PROMO 2: Dialog

‘Aku telah penuhi cita-cita ibu dan ayahku untuk belajar di luar negara, aku telah penuhi harapan menjadi teladan yang baik pada adik-adik. Aku juga telah melakukan yang terbaik untuk diriku, malah aku kini sedang mengejar segulung ijazah. Apakah ini semua sudah mencukupi?’ -Sufiah-

‘Nikmat Islam ini adalah nikmat yang selalu kita abaikan. Satu, mungkin sebabnya kita ini dilahirkan muslim maka kita tidak pernah rasa manisnya beragama Islam. Dua, mungkin juga persekitaran kita tidak membantu untuk kita lebih cintakan Islam. Setuju tak bila saya kata, datang Korea buat kita bangga jadi seorang muslim?’ -Hanis-

‘Bila aku fikir-fikir balik, aku rasa yang Allah hantar kita ke Korea ni ada dua sebab. Pertama, untuk kita belajar, cari ilmu di sini. Kedua, yang sama pentingnya, aku rasa Allah nak kita cari makna untuk kehidupan kita. Bila kita keluar dari zon selesa, kita akan lebih menghargai apa yang kita ada dan pernah kita ada.’ -Seri-

‘Kalau kat Malaysia, saya tak pernah join majlis macam ni. Sebelum datang ke Korea, mak ayah saya risau sebenarnya. Diorang takut saya terpengaruh, terkena kejutan budaya dan jadi liar. Walaupun sebelum ini saya semasa di Malaysia, saya selalu bagi alasan untuk tidak ke majlis ilmu, bosanlah tak seronoklah. Tapi apa yang saya dapat kelmarin adalah sesuatu yang sukar saya tolak’ -Syifa-


‘Bagi aku, kita perlukan lelaki yang boleh pimpin kita ke syurga, bukan heret ke neraka. Kalau awal perkenalan lagi dah bermula dengan maksiat, macammana perkahwinan nak bertahan sampai syurga?’ -Nurul-

Tiada ulasan: